پرامپت‌های ChatGPT برای سئو راهنمای تولید محتوا

دنبال یه سری پرامپت خفن برای هوش مصنوعی می‌گردی که گوگل جریمه‌ات نکنه و کارت راه بیفته؟ دمت گرم که اینجایی! تو این مقاله یه عالمه پرامپت کاردرست برات ردیف کردیم که باهاشون می‌تونی یه مقاله سئو شده و توپ تحویل بگیری، یا حتی برای برنامه‌ریزی محتوات (همون تقویم تولید محتوا) ازشون ایده بگیری.

این مقاله یکم طولانی و مفصله، چون خواستیم سنگ تموم بذاریم و همه‌چیز رو از سیر تا پیاز توضیح بدیم. اگه حوصله نداری کلشو بخونی، بی‌خیال! همون اول کار، کل پرامپت‌ها رو یه جا برات گذاشتیم که کارت سریع راه بیفته. ولی اگه پایه‌ای و دوست داری فوت‌وفن کار رو با جزئیات یاد بگیری، تا آخرش با ما باش. قول می‌دیم جوری نوشتیم که اصلاً گیج نشی و خسته‌ت هم نکنه. خدایی سعی کردیم هم باحال باشه هم به دردت بخوره. راستی، اگه دوست داری خودت استاد پرامپت‌نویسی بشی و هرچی دلت خواست بسازی، یه سر به مقاله «آموزش پرامپت نویسی دیکاردو» بزن، کارت راه میفته.

چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) یه هوش مصنوعی غولیه که این روزا شده عصای دست سئوکارها و اونایی که محتوا تولید می‌کنن. اگه می‌خوای از آخرین مدلش یعنی GPT-4o استفاده کنی، باید سریع دست بجنبونی و از دیکاردو یه اکانت بخری. بزن رو لینک و معطلش نکن!

پرامت هوش مصنوعی تولید محتوا سئو شده

هر پرامپت ChatGPT که برای سئو لازم داری، اینجاست:

قبل از اینکه اصلاً شروع کنی به نوشتن مقاله، باید ببینی ملت دنبال چی می‌گردن (تحقیق کلمات کلیدی) و بعدش ساختار مقاله‌ات رو بر اساس اون بچینی. ما هم پرامپت‌ها رو از همین اول بسم‌الله، یعنی پیدا کردن کلمات کلیدی، شروع کردیم و تا تهش که نتیجه‌گیری مقاله باشه، رفتیم. اگه دیدی یه تیکه‌ای به کارت نمیاد، راحت حذفش کن؛ واجب نیست از همشون استفاده کنی.

یه نکته خیلی مهم: حواست باشه که صددرصد به این پرامپت‌ها و محتوای ChatGPT تکیه نکنی‌ها! هوش مصنوعی هنوز اونقدری خفن نشده که چشم‌بسته بهش اعتماد کنیم. خودتم باید یه دستی به سر و روی محتوا بکشی.

“من یه متخصص سئو هستم و می‌خوام یه محتوای باحال در مورد [موضوع] برای [مخاطب هدف] تولید کنم. لطفاً کمکم کن این کارا رو انجام بدم:”

۱. پرامپت‌های تحقیق کلمات کلیدی:

  • ۱۰ تا کلمه کلیدی که به موضوع ربط دارن پیدا کن.
  • ۵ تا سؤالی که ملت زیاد در مورد این موضوع می‌پرسن رو پیدا کن.
  • ۵ تا از بهترین روش‌های سئو برای این موضوع رو بگو.
  • کلمات کلیدی رو بر اساس اینکه چقدر شبیه همن، دسته‌بندی کن و برای هر دسته یه اسم کلی بذار.

۲. پرامپت‌های تولید محتوا:

  • ۵ تا عنوان خفن و جذاب برای مقاله وبلاگ پیشنهاد بده.
  • همین عنوان‌ها رو یه کاری کن که آدم هوس کنه روشون کلیک کنه (نرخ کلیک رو ببر بالا).
  • یه عنوان بنویس که برعکس چیزی باشه که همه در مورد این موضوع فکر می‌کنن.
  • یه نقشه راه کامل با تیترهای اصلی و فرعی برای مقاله بده.
  • یه مقدمهٔ باحال برای مقاله بنویس که با یه سؤال شروع بشه و به خواننده بگه خوندن این مقاله چه سودی براش داره.
  • متنِ [این تیکه از محتوا] رو با استفاده از مثال و تشبیه بازنویسی کن.
  • یه جملهٔ خفن و الهام‌بخش در مورد [این تیکه از محتوا] بنویس.
  • چندتا مثال بزن که ایده‌های این موضوع رو به هم وصل کنه.

۳. پرامپت‌های بهینه‌سازی (سئو) محتوا:

  • متنِ [این تیکه از محتوا] رو جوری ساده کن که یه بچه ۱۰ ساله هم بفهمتش.
  • متنِ [این تیکه از محتوا] رو دوباره بنویس و کلمات کلیدی [کلمه کلیدی ۱، کلمه کلیدی ۲، کلمه کلیدی ۳] رو توش جا بده.
  • یه جواب کامل و تخصصی به سؤال “[سؤال]” بده.
  • متنِ [این تیکه از محتوا] رو با یه لحن بامزه و شوخی بازنویسی کن.
  • حس و حال [مخاطب هدف] رو توی ۱۰ تا صفت خلاصه کن.
  • [این تیکه از محتوا] رو توی ۳ تا نکته اصلی خلاصه کن.
  • یه لیست از خوبی‌ها و مزایای مربوط به [این تیکه از محتوا] درست کن.
  • یه متن کوتاه و وسوسه‌انگیز بنویس که [مخاطب هدف] رو تشویق کنه [محصول] رو بخره و آخرش هم بگو “[این کار رو انجام بده]” (فراخوان به عمل).
  • ۵ تا سؤال رایج در مورد این موضوع رو با جواب‌های کوتاه و مفید بنویس.
  • یه «متا دیسکریپشن» باحال و کاربرپسند برای این محتوا بنویس که کلمه کلیدی “[کلمه کلیدی]” توش باشه و یه فراخوان به عمل هم داشته باشه.
  • کد HTML تگ <title> رو برای عنوان “[عنوان صفحه]” بنویس.
  • کد HTML تگ «متا دیسکریپشن» رو برای “[متا دیسکریپشن]” بنویس.

مثلاً فرض کن می‌خوایم یه مقاله در مورد «سفر به اروپا» بنویسیم. برای اینکه بفهمیم ملت چی سرچ می‌کنن، به ChatGPT می‌گیم ۱۰ تا کلمه کلیدی مرتبط با سفر به اروپا بهمون بده. این‌جوری می‌تونیم از این کلمه‌ها تو مقاله‌مون استفاده کنیم و شانس اینکه تو گوگل دیده بشیم رو بیشتر کنیم.

promptIdentify 10 SEO keywords related to [topic].

خب اگه آماده‌ای، بزن بریم ببینیم دیگه چه پرامپت‌های خفنی می‌تونیم برای سئوی سایتمون از ChatGPT بکشیم بیرون.


پیدا کردن کلمات کلیدی از توضیحات محصول

بعضی وقتا بهترین راه برای پیدا کردن کلمات کلیدی، اینه که یه نگاهی به توضیحات محصول‌های خودمون بندازیم و از دل همونا ایده دربیاریم!

با ChatGPT این کار مثل آب خوردنه. کافیه توضیحات محصول رو بهش بدی و ازش بخوای ۵ تا کلمه کلیدی مرتبط بهت پیشنهاد بده. این‌جوری دستت میاد که برای توصیف محصولت باید از چه کلماتی استفاده کنی که هم باحال باشه و هم تو نتایج جستجو بالاتر بیاد.

prompt"Create a list of 5 SEO keywords related to the following product description [product description]."

پیدا کردن سؤالات پرتکرار مردم

همون‌طور که می‌دونی، وقتی مردم یه سؤالی تو سرشونه، صاف می‌رن سراغ گوگل. پس اگه ما بتونیم بفهمیم مردم دقیقاً چه سؤالایی در مورد یه موضوع می‌پرسن، می‌تونیم محتوایی بسازیم که صاف بزنه به هدف و جواب سؤالاشونو بده.

اینجا هم ChatGPT به دادمون می‌رسه. کافیه کلمه کلیدی اصلی رو بهش بدی و بگی ۵ تا از سؤالای پرتکرار در مورد اون موضوع رو برامون ردیف کن.

prompt"Suggest a list of 5 popular questions related to [Keyword]."

با این کار، محتوایی می‌سازیم که دقیقاً همونیه که مردم دنبالشن. نتیجه؟ رتبه بهتر تو گوگل و بازدیدکننده‌های بیشتر!


هدف جستجو در سئو (Search Intent) چیه؟

«هدف جستجو» یعنی اینکه وقتی یکی یه چیزی رو تو گوگل سرچ می‌کنه، ته دلش دنبال چیه؟ می‌خواد یه چیزی یاد بگیره؟ می‌خواد یه چیزی بخره؟ یا شایدم دنبال یه سایت خاص می‌گرده؟

فهمیدن این قضیه بهمون کمک می‌کنه محتوایی بسازیم که دقیقاً به درد کاربر بخوره. این‌جوری شانس‌مون برای جذب بازدیدکننده و تبدیلش به مشتری، خیلی بیشتر می‌شه.

prompt"Research the top 5 SEO keyword strategies for [topic]."

چطوری هدف جستجو رو بفهمیم؟

ChatGPT اینجا هم کارمونو راحت کرده. یه لیست از کلمات کلیدی رو بهش می‌دیم و ازش می‌خوایم بگه هدف از جستجوی هرکدوم چیه.

  • کلمه کلیدی: «بهترین رستوران‌های تهران» -> هدف اطلاعاتی: کاربر دنبال اطلاعات در مورد رستوران‌های خوبه.
  • کلمه کلیدی: «خرید گوشی آیفون ۱۴» -> هدف تراکنشی (خرید): کاربر قصد خرید داره.
  • کلمه کلیدی: «دیجی‌کالا» -> هدف ره‌یابی: کاربر می‌خواد مستقیم بره تو سایت دیجی‌کالا.

با شناختن هدف جستجو، می‌تونیم محتوای دقیق‌تر، کلمات کلیدی بهتر و تبلیغات هدفمندتری داشته باشیم.

prompt"Classify the search intent (commercial, transactional or informational) for the following keywords in a table:…"

خوشه‌بندی کلمات کلیدی (مدل پیلار-کلاستر)

خب، تا اینجا یاد گرفتیم کلمات کلیدی رو پیدا کنیم و بفهمیم هدف کاربر از سرچشون چیه. حالا وقت یه کار مهم دیگه است: خوشه‌بندی کلمات کلیدی.

خوشه‌بندی یعنی چی؟

یعنی بیایم کلمات کلیدی‌مون که همه در مورد یه موضوع کلی هستن رو بر اساس شباهت‌شون دسته‌بندی کنیم. برای هر دسته هم یه اسم کلی (موضوع اصلی) انتخاب می‌کنیم.

چه فایده‌ای داره؟

  • ساختار سایت‌مون منظم می‌شه: برای هر دسته یه صفحه جدا می‌سازیم.
  • محتوای مرتبط‌تری تولید می‌کنیم: برای هر دسته، مقاله‌هایی می‌نویسیم که تمام کلمات کلیدی اون دسته رو پوشش بده.
  • تو گوگل بهتر دیده می‌شیم: چون ساختار محتوامون مرتبه، موتورهای جستجو راحت‌تر می‌فهمنش.

چطوری خوشه‌بندی کنیم؟

ChatGPT این کارم برامون انجام می‌ده! لیست کلمات کلیدی رو بهش بده و بگو برات خوشه‌بندی کنه و برای هر خوشه یه اسم بذاره.

مثال برای خرید گوشی:

  • کلمات کلیدی: «خرید گوشی»، «قیمت گوشی»، «بهترین گوشی‌های بازار»، «گوشی پرچمدار»، «گوشی میان‌رده»
  • خوشه‌بندی:
  • خوشه ۱: راهنمای خرید گوشی (شامل: «خرید گوشی»، «بهترین گوشی‌های بازار» و…)
  • خوشه ۲: قیمت گوشی (شامل: «قیمت گوشی»)

یادت نره این کارا کمک می‌کنه محتوای هدفمندتری بسازی و رتبه‌ات تو گوگل بهتر بشه.

prompt"Cluster the following keywords (add a core topic for each group) based on their semantic relevance:…"

انتخاب عنوان آهنربایی برای پست وبلاگ

خب رفقا، حالا که کلمات کلیدی رو داریم، وقتشه بریم سراغ تولید محتوا. اما قبلش، باید یه عنوان جذاب و خفن انتخاب کنیم که کاربرها رو مثل آهنربا به سمت مقاله‌مون بکشه!

عنوان پست مثل ویترین مغازه‌ست. اگه ویترین خوشگل باشه، ملت میان تو. عنوان ما هم باید همین کارو بکنه.

چطوری عنوان جذاب بسازیم؟

دوباره میریم سراغ ChatGPT! لیست کلمات کلیدی رو بهش می‌دیم و می‌گیم چندتا عنوان توپ پیشنهاد بده.

مثلاً برای «خرید گوشی»:

  • «بهترین گوشی‌های ۲۰۲۴: راهنمای کامل برای یه انتخاب هوشمندانه»
  • «راهنمای خرید گوشی: چطوری بهترین گوشی رو برای خودت پیدا کنی؟»
  • «خرید گوشی با جیب خالی: چطور یه گوشی خوب و ارزون پیدا کنیم؟»

با این عنوان‌های باحال، توجه کاربر رو جلب می‌کنیم و کنجکاوشون می‌کنیم که کل مقاله رو بخونن.

prompt"Suggest compelling blog post titles related to the following list of SEO keywords:…"

افزایش کلیک (CTR) با عنوان‌های وسوسه‌انگیز

همه ما دوست داریم ملت روی لینک‌هامون کلیک کنن. اما چطوری نرخ کلیک (CTR) رو ببریم بالا؟

عنوان جذاب قدم اوله، ولی کافی نیست. باید کاری کنیم کاربر نتونه جلوی خودشو بگیره و کلیک کنه!

چیکار کنیم؟

عنوان فعلی رو به ChatGPT بده و بگو جذاب‌ترش کنه.

  • عنوان فعلی: «بهترین گوشی‌های سامسونگ در سال ۲۰۲۴»
  • پیشنهادهای خفن‌تر ChatGPT:
  • «بهترین گوشی‌های سامسونگ ۲۰۲۴: راهنمای خرید + ۱۰ مدل برتر!» (اضافه کردن عدد و «راهنمای خرید» کنجکاو می‌کنه)
  • «گوشی سامسونگ بخریم یا نه؟ بررسی کامل خوبی‌ها و بدی‌هاش» (ایجاد سؤال تو ذهن کاربر)
  • «۵ تا گوشی سامسونگ که امسال غوغا می‌کنن!» (استفاده از عدد و کلمه هیجانی)

با این ترفندها، عنوان‌هامون رو جذاب‌تر می‌کنیم و کلیک بیشتری می‌گیریم. یادت باشه هر کلیک یه فرصته!

prompt"Make the blog post titled [title] more catchy."

پرامت برای محتوای سئو شده برای گوگل

نوشتن عنوان‌هایی که برعکس تصور همه است!

تا اینجا یاد گرفتیم چطوری عنوان جذاب بنویسیم. اما گاهی برای اینکه خاص باشیم، باید خلاف جهت آب شنا کنیم!

چطوری؟ با نوشتن عنوان‌هایی که برعکس باور عمومیه.

این کار باعث می‌شه کاربر کنجکاو بشه که چرا نظر شما فرق داره و همین کنجکاوی باعث کلیک می‌شه.

مثال:

می‌خوایم در مورد «گوشی‌های اقتصادی» بنویسیم. همه فکر می‌کنن این گوشیا بی‌کیفیتن. به ChatGPT می‌گیم یه عنوان بنویسه که این باور رو به چالش بکشه.

  • پیشنهادهای ChatGPT:
  • «گوشی‌های اقتصادی: کی گفته ارزون بودن یعنی بی‌کیفیت بودن؟»
  • «۵ تا گوشی ارزون که از پرچمدارها هم بهترن!»
  • «فریب تبلیغات رو نخورید: این گوشی‌های اقتصادی واقعاً ارزش خرید دارن»

با این عنوان‌ها، توجه کاربر رو جلب می‌کنیم و از بقیه متمایز می‌شیم.

prompt"Topic: [topic]… For the above topic, give examples that contradict the dominant narrative. Generate an outline for thought-provoking content that challenges assumptions."

ایجاد نقشه راه (Outline) برای پست وبلاگ

خب، حالا که عنوان رو داریم، وقت نوشتن محتواست. اما قبلش، بهتره یه نقشه راه یا «Outline» برای مقاله‌مون داشته باشیم. این نقشه مثل اسکلت ساختمونه و نمی‌ذاره موقع نوشتن گیج بزنیم.

چطوری طرح کلی بسازیم؟

بازم ChatGPT! عنوان و کلمات کلیدی رو بهش می‌دیم و می‌گیم یه طرح کلی پیشنهاد بده.

مثال برای «راهنمای خرید گوشی سامسونگ»:

  1. مقدمه: یه معرفی کوتاه
  2. بخش ۱: بهترین گوشی‌های پرچمدار سامسونگ
  3. بخش ۲: بهترین گوشی‌های میان‌رده سامسونگ
  4. بخش ۳: بهترین گوشی‌های اقتصادی سامسونگ
  5. بخش ۴: نکات مهم موقع انتخاب (دوربین، باتری و…)
  6. نتیجه‌گیری: جمع‌بندی نهایی

با این نقشه، نوشتن خیلی راحت‌تر می‌شه.

prompt"Outline the key points of a blog post about [topic]."

نوشتن یه مقدمهٔ جذاب

می‌خوایم از همون جمله اول، کاربر رو میخکوب کنیم تا آخر مقاله رو بخونه. راز این کار یه مقدمهٔ جذابه که بهش نشون بده خوندن این مقاله به نفعشه.

چطوری بنویسیم؟

به ChatGPT عنوان پست رو بده و ازش بخواه یه مقدمه بنویسه که با یه سؤال شروع بشه و روی فایدهٔ خوندن پست تمرکز کنه.

  • عنوان پست: «گوشی رویایی‌تو پیدا کن: راهنمای خرید قدم به قدم»
  • مقدمه پیشنهادی ChatGPT:

«تا حالا شده ساعت‌ها تو اینترنت دنبال یه گوشی خوب بگردی، اما آخرش گیج‌تر بشی؟ اگه آره، این پست برای خودِ خودته! تو این راهنما یاد می‌گیری چطور گوشی ایده‌آلت رو پیدا کنی، بدون اینکه پولت رو دور بریزی یا پشیمون بشی.»

با این تکنیک، از همون اول توجه کاربر رو جلب می‌کنیم.

prompt"Write a short introduction paragraph for the blog post titled [Title], start with a question, and focus on the benefit."

بازنویسی و بهینه‌سازی متن با کلمات کلیدی (SEO)

فرض کن یه متن داری و می‌خوای هم جذاب‌ترش کنی و هم کاری کنی تو گوگل بهتر دیده بشه.

ChatGPT می‌تونه متنت رو بازنویسی کنه و کلمات کلیدی رو توش جا بده.

  • متن اصلی: «این گوشی باتری خیلی خوبی داره و تا دو روز کار می‌کنه.»
  • کلمات کلیدی: «عمر باتری طولانی»، «گوشی با باتری قوی»، «شارژدهی بالا»
  • متن بهینه‌شده توسط ChatGPT:

«اگه دنبال یه گوشی با عمر باتری طولانی و شارژدهی بالا هستی که تا دو روز دووم بیاره، این مدل انتخاب خیلی خوبیه. این مدل جزو گوشی‌های با باتری قوی تو بازاره و دیگه لازم نیست نگران تموم شدن شارژت باشی.»

اینجوری هم خواننده کیف می‌کنه، هم گوگل!

prompt"Rewrite the text above and include the following SEO keywords [Keyword 1, Keyword 2, Keyword 3]…"

اضافه کردن چاشنی طنز به متن

می‌خوایم در مورد یه موضوع جدی مثل مشخصات فنی گوشی حرف بزنیم، اما باحال و بامزه.

متن اصلی رو به ChatGPT بده و بگو با لحن شوخی بازنویسیش کنه.

  • متن اصلی: «گوشی‌های پرچمدار از جدیدترین تکنولوژی‌ها و قطعات باکیفیت استفاده می‌کنند.»
  • بازنویسی بامزه توسط ChatGPT:

«گوشی‌های پرچمدار مثل بچه‌های لوس و پولدار هر برندن! همه چیزای خفن و گرون رو می‌خوان. خب معلومه که قیمتشون هم سر به فلک می‌کشه دیگه!»

اینجوری محتوات سرگرم‌کننده‌تر می‌شه.

prompt"Rephrase the text above in a playful tone of voice."

نوشتن متن تبلیغاتی برای فروش بیشتر (CTA)

حالا وقتشه که یه متن کوتاه و جذاب بنویسیم تا مخاطب رو به خرید ترغیب کنیم. آخرش هم باید بهش بگیم دقیقاً چیکار کنه (فراخوان به عمل یا CTA).

  • مخاطب هدف: «عکاسان حرفه‌ای»
  • محصول: «گوشی با دوربین حرفه‌ای»
  • فراخوان به عمل: «همین حالا سفارش بده»
  • متن پیشنهادی ChatGPT:

«عکاس حرفه‌ای عزیز! دیگه لازم نیست دوربین سنگینت رو همه‌جا با خودت ببری! با گوشی جدید ما، عکس‌هایی با کیفیت استودیویی بگیر. خلاقیتت رو نشون بده و عکس‌هایی بگیر که همه رو شگفت‌زده کنه. پس همین حالا سفارش بده و دنیای عکاسی رو از یه زاویه جدید ببین!»

با این تکنیک، می‌تونی فروشت رو بیشتر کنی.

prompt"Write a short paragraph that persuades [audience] to buy [product] and include the CTA: [CTA]."

ایجاد بخش سؤالات متداول (FAQ)

برای اینکه به سؤال‌های رایج کاربرا جواب بدیم، یه بخش «سؤالات متداول» به مقاله‌مون اضافه می‌کنیم.

متن مقاله‌ات رو به ChatGPT بده و ازش بخواه بر اساس اون، ۵ تا سؤال متداول با جواب‌های کوتاه و مفید بسازه. این کار هم به کاربر کمک می‌کنه هم برای سئوی سایتت عالیه.

prompt"Suggest a list of [x] frequently asked questions related to [topic] and provide concise answers to each"

نوشتن «متا دیسکریپشن» جذاب

«متا دیسکریپشن» همون متن کوتاهیه که زیر عنوان سایتت تو نتایج گوگل نشون داده می‌شه. باید جوری باشه که کاربر رو وسوسه کنه کلیک کنه.

به ChatGPT کلمه کلیدی اصلی رو بده و ازش بخواه یه متا دیسکریپشن باحال با فراخوان به عمل برات بنویسه.

  • کلمه کلیدی: «راهنمای خرید گوشی هوشمند»
  • متا دیسکریپشن پیشنهادی ChatGPT:

«از این همه مدل گوشی گیج شدی؟ 🤔 راهنمای خرید ما کمکت می‌کنه بهترین گوشی رو برای خودت پیدا کنی. از مقایسه مدل‌ها تا نکات مهم قبل از خرید، همه‌چی اینجاست. 💪 همین حالا بخون و یه انتخاب هوشمندانه داشته باش!»

این کار نرخ کلیک سایتت رو می‌بره بالا.

prompt"Suggest a meta description for the content above, make it user-friendly and with a call to action, include the keyword [keyword]."

نوشتن کدهای HTML ساده برای سئو

تگ عنوان (<title>):

این تگ، عنوان صفحه‌ات رو برای گوگل و مرورگر مشخص می‌کنه. عنوان رو به ChatGPT بده تا کدش رو بهت بده.

نمایش کد

<title>راهنمای خرید گوشی هوشمند: از گیجی تا انتخابی هوشمندانه!</title>
prompt"Write the HTML for the title tag [title tag]."

تگ متا دیسکریپشن (<meta name="description">):

متن متا دیسکریپشنی که ساختی رو به ChatGPT بده تا کد HTML اون رو هم تحویل بگیری.

نمایش کد

<meta name="description" content="از این همه مدل گوشی گیج شدی؟ راهنمای خرید ما کمکت می‌کنه بهترین گوشی رو پیدا کنی. همین حالا بخون و یه انتخاب هوشمندانه داشته باش!">
prompt"Write the HTML for the meta description [meta description]."

ایجاد طرح کلی دقیق‌تر برای پست وبلاگ (با تیترهای تو در تو)

خب، حالا که با کمک ChatGPT یه نقشه راه کلی داریم، وقتشه یه قدم بریم جلوتر و یه طرح دقیق‌تر و با جزئیات بیشتر برای مقاله‌مون بچینیم. این طرح باید تیترهای اصلی و فرعی (همون سرفصل‌های تو در تو) داشته باشه تا موقع نوشتن، منظم و مرتب پیش بریم.

بازم ChatGPT اینجا به کارمون میاد! کافیه عنوان پست رو بهش بدیم و بگیم یه طرح کلی دقیق با تیترهای اصلی و فرعی برامون طراحی کن.

مثال:

  • عنوان پست: «راهنمای خرید گوشی هوشمند: از گیجی تا انتخابی هوشمندانه در ۵ قدم ساده!»
  • طرح کلی پیشنهادی ChatGPT:
  • مقدمه
  • چرا انتخاب گوشی اینقدر مهمه؟
  • چالش‌های همیشگی موقع خرید گوشی
  • قدم اول: ببین چی می‌خوای و چقدر پول داری
  • با گوشی چیکار می‌کنی؟ (عکاسی، بازی، کارای روزمره؟)
  • چقدر می‌خوای هزینه کنی؟
  • کدوم ویژگی‌ها برات مهم‌تره؟ (دوربین خفن، باتری غول، پردازنده سریع؟)
  • قدم دوم: با انواع گوشی‌ها آشنا شو
  • گوشی‌های پرچمدار: چه ویژگی‌هایی دارن، خوبی‌ها و بدی‌هاشون چیه؟
  • گوشی‌های میان‌رده: چه ویژگی‌هایی دارن، خوبی‌ها و بدی‌هاشون چیه؟
  • گوشی‌های اقتصادی: چه ویژگی‌هایی دارن، خوبی‌ها و بدی‌هاشون چیه؟
  • قدم سوم: گوشی‌های مختلف رو با هم مقایسه کن
  • مقایسه مشخصات فنی (همون دل و روده گوشی!)
  • مقایسه قیمت‌ها
  • نظر بقیه کاربرا و بررسی‌های تخصصی رو بخون
  • قدم چهارم: از یه جای معتبر خرید کن
  • چرا مهمه از فروشگاه معتبر بخری؟
  • گارانتی و خدمات پس از فروش رو جدی بگیر
  • چطوری بفهمیم یه فروشگاه معتبره؟
  • قدم پنجم: نکات مهم قبل از اینکه کارت رو بکشی
  • گوشی رو قبل از خرید تست کن
  • لوازم جانبی‌شو چک کن
  • شرایط مرجوعی کالا رو بپرس
  • نتیجه‌گیری
  • جمع‌بندی نکات مهم
  • پیشنهاد نهایی

با همچین نقشه راه دقیقی، مطمئن باش مقاله‌ات کامل و جامع از آب درمیاد. پس از ChatGPT کمک بگیر و یه طرح حرفه‌ای برای پست‌هات ردیف کن تا یه محتوای درجه یک تحویل مخاطبت بدی!

prompt"Write a detailed outline for a blog post titled [title] with a 2-level heading structure."

ساده‌سازی متن جوری که یه بچه هم بفهمه!

فرض کن می‌خوایم یه مطلب در مورد گوشی‌های هوشمند رو جوری توضیح بدیم که یه بچه هم بفهمتش. چطوری این کارو بکنیم؟

ChatGPT می‌تونه متن‌های پیچیده رو به زبون ساده و بچگونه تبدیل کنه. کافیه متن رو بهش بدی و بگی ساده‌اش کن.

مثال:

  • متن اصلی و قلمبه‌سلمبه: «گوشی‌های هوشمند امروزی از پردازنده‌های قدرتمندی بهره می‌برند که امکان اجرای بازی‌های سنگین و برنامه‌های پیچیده را فراهم می‌کنند.»
  • متن ساده‌شده توسط ChatGPT:

«گوشی‌های جدید خیلی قوی هستن، مثل یه قهرمان! برای همین می‌تونن بازی‌های خیلی خفن و برنامه‌های سخت رو راحت اجرا کنن.»

با این روش، می‌تونیم کاری کنیم که همه، از بزرگ و کوچیک، مطالبمون رو بفهمن. این کار مخاطبای بیشتری برامون میاره. پس بزن بریم با کمک ChatGPT متن‌هامون رو ساده و خودمونی کنیم!

prompt"Paraphrase the content above to make it communicate to a child"

جواب دادن به سؤالای تخصصی با کمک ChatGPT

فرض کن یه سؤال تخصصی در مورد گوشی داری و می‌خوای یه جواب کامل و دقیق از یه کاربلد بگیری. چیکار می‌کنی؟

ChatGPT می‌تونه مثل یه متخصص بهت جواب بده. کافیه سؤالت رو ازش بپرسی.

مثال:

  • سؤال: «چرا گوشی‌های پرچمدار اینقدر گرونن؟»
  • جواب کارشناسانه ChatGPT:

«گوشی‌های پرچمدار، بهترین و خفن‌ترین مدل‌های هر شرکتن. اونا از جدیدترین تکنولوژی‌ها و بهترین قطعه‌ها استفاده می‌کنن. این قطعه‌های باکیفیت، مثل پردازنده‌های خیلی سریع، دوربین‌های فوق‌العاده و صفحه‌نمایش‌های باکیفیت، هزینه ساخت گوشی رو خیلی بالا می‌برن. تازه، شرکت‌ها کلی پول خرج تحقیق و طراحی این گوشی‌ها می‌کنن. کلی هم هزینه تبلیغات می‌دن. همه اینا دست به دست هم می‌ده که قیمت گوشی‌های پرچمدار زیاد باشه.»

با این روش، راحت می‌تونی به جواب سؤالای تخصصیت برسی و اطلاعاتت رو بالا ببری.

prompt"Write a detailed expert answer to the question [question]."

فهمیدن حس و حال مخاطب با ChatGPT

می‌خوایم یه پست برای گیمرهای حرفه‌ای بنویسیم. اما قبلش باید خودمونو بذاریم جای اونا و ببینیم تو سرشون چی می‌گذره. اینجوری محتوایی می‌سازیم که دقیقاً به دلشون بشینه.

ChatGPT می‌تونه بهمون کمک کنه حس و حال مخاطبمون رو بهتر بفهمیم. کافیه بهش بگیم مخاطبمون کیه.

مثال:

  • مخاطب هدف: «گیمرهای حرفه‌ای»
  • حس و حالشون از نظر ChatGPT (در ۱۰ کلمه):
  • هیجان‌زده
  • مشتاق
  • رقابتی
  • متمرکز
  • مصمم
  • تحلیل‌گر
  • کنجکاو
  • باانگیزه
  • کمال‌گرا
  • عاشق تکنولوژی

با دونستن اینا، می‌تونیم محتوایی بسازیم که دقیقاً با روحیات یه گیمر جور دربیاد. مثلاً در مورد جدیدترین تکنولوژی‌های گوشی‌های گیمینگ حرف بزنیم یا ترفندهایی برای بهتر بازی کردن بهشون یاد بدیم.

prompt"Describe feeling like [audience] in 10 adjectives."

استفاده از مثال و تشبیه (استعاره) برای جذاب کردن متن‌های خشک

فرض کن می‌خوایم در مورد یه چیز خشک و فنی مثل مشخصات پردازنده گوشی حرف بزنیم. چطوری می‌تونیم این اطلاعات رو جذاب و به‌یادموندنی کنیم؟ با استفاده از مثال و تشبیه!

ChatGPT می‌تونه متن‌های فنی رو با استفاده از استعاره، قشنگ و جذاب کنه.

مثال:

  • متن اصلی و خشک: «این گوشی از پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 بهره می‌بره که عملکرد بسیار بالایی داره.»
  • بازنویسی باحال با تشبیه توسط ChatGPT:

«قلب تپنده این گوشی، پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 هست که مثل یه موتور جت، سرعت و قدرت بی‌نظیری رو بهش می‌ده!»

با این تکنیک، حتی خشک‌ترین اطلاعات فنی هم برای مخاطب جذاب می‌شه.

prompt"Write a funny metaphor about the following text:"

خلاصه کردن متن‌های طولانی با ChatGPT

یه متن طولانی و پیچیده داریم و می‌خوایم چکیده‌اش رو به مخاطب بدیم. چطوری؟

ChatGPT می‌تونه متن‌های طولانی رو برامون خلاصه کنه و نکات اصلیش رو دربیاره.

مثال:

  • متن اصلی: (یه مقاله طولانی در مورد ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند)
  • خلاصهٔ ۳ نکته‌ای پیشنهادی ChatGPT:
  1. گوشی‌های امروزی پردازنده‌های قوی، دوربین‌های باکیفیت و صفحه‌نمایش‌های بزرگ دارن.
  2. این گوشی‌ها کلی کار انجام می‌دن: اینترنت، بازی، عکاسی، فیلم‌برداری و ارتباط با بقیه.
  3. موقع خرید گوشی، به نیازها و بودجه‌تون توجه کنید و بر اساس اون انتخاب کنید.

اینجوری اطلاعات مهم رو سریع و مفید به مخاطب می‌رسونیم.

prompt"Summarize the following content in 3 bullet points:"

ساختن فایل robots.txt با ChatGPT

فایل robots.txt به موتورهای جستجو (مثل گوگل) می‌گه که به کدوم بخش‌های سایت ما سرک بکشن و کدوم بخش‌ها رو نباید ببینن (مثلاً بخش مدیریت سایت).

ChatGPT می‌تونه دستور robots.txt رو برای ما بسازه. کافیه بهش بگیم کدوم پوشه رو می‌خوایم مخفی کنیم.

مثال:

  • پوشه‌ای که می‌خوایم مخفی بشه: /admin/ (پوشه مدیریت سایت)
  • دستور robots.txt پیشنهادی ChatGPT:

User-agent: *

Disallow: /admin/

با این کارها، می‌تونیم سئوی فنی سایتمون رو هم بهبود بدیم و اون رو برای موتورهای جستجو بهینه کنیم. پس از ChatGPT کمک بگیریم و سایتمون رو حرفه‌ای‌تر کنیم!

prompt"Generate a robots.txt directive to disallow access to the specified website directory [directory]."

معرفی مزایای محصول/سرویس با لیست‌های نکته‌وار (Bullet Points)

وقتی می‌خوای در مورد خوبی‌های یه محصول یا یه ویژگی خاص صحبت کنی، لیست کردنشون به صورت نکته‌ای (بولت پوینت) خیلی بهتر از یه پاراگراف طولانی و خسته‌کننده‌ست. اینجوری خواننده سریع اصل مطلب رو می‌گیره.

ChatGPT می‌تونه یه متن طولانی رو به یه لیست جذاب و خوانا از مزایا تبدیل کنه.

مثال:

فرض کن یه بخش از مقاله‌ات در مورد دوربین یه گوشی خاصه و کلی توضیح دادی. حالا می‌خوای مزایای دوربینش رو خلاصه و شیک بگی.

  • متن اصلی: «دوربین این گوشی با سنسور 108 مگاپیکسلی خود قادر است تصاویری با جزئیات فوق‌العاده بالا ثبت کند. همچنین به لطف دیافراگم باز f/1.8، در نور کم نیز عملکردی درخشان دارد و نویز تصاویر را به حداقل می‌رساند. قابلیت زوم اپتیکال 5 برابری به شما اجازه می‌دهد بدون افت کیفیت به سوژه‌های دور نزدیک شوید و لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) تضمین می‌کند که حتی در حال حرکت نیز ویدیوهایی روان و بدون لرزش ضبط کنید.»
  • پرامپت: به ChatGPT می‌گیم: «مزایای مرتبط با این بخش از محتوا رو در قالب یه لیست نکته‌وار (بولت پوینت) تهیه کن.»
  • خروجی جذاب از ChatGPT:
  • ثبت جزئیات فوق‌العاده: با سنسور قدرتمند ۱۰۸ مگاپیکسلی، ریزترین جزئیات رو هم از دست نده.
  • عکاسی حرفه‌ای در شب: به لطف دیافراگم باز، حتی در تاریکی هم عکس‌های روشن و واضح بگیر.
  • نزدیک شدن به سوژه بدون افت کیفیت: با زوم اپتیکال ۵ برابری، از دورترین صحنه‌ها هم عکس‌های باکیفیت ثبت کن.
  • ویدیوهای روان و بدون لرزش: با لرزشگیر اپتیکال، با خیال راحت در حال حرکت فیلم‌برداری کن.

ببین چقدر خواناتر و جذاب‌تر شد!

prompt"Generate a bulleted list of benefits from the specified content block."

نوشتن متن ترغیب‌کننده برای افزایش فروش (CTA)

بعد از اینکه کلی در مورد خوبی‌های یه محصول حرف زدی، آخرش باید خواننده رو هول بدی به سمت خرید یا یه اقدام مشخص. به این میگن «فراخوان به عمل» یا Call to Action (CTA). این متن باید کوتاه، قوی و وسوسه‌انگیز باشه.

ChatGPT می‌تونه بر اساس مخاطب هدف و محصولت، متن‌های CTA فوق‌العاده‌ای بنویسه.

مثال:

می‌خوایم کاربری که مقاله «راهنمای خرید گوشی» رو خونده، تشویق کنیم که از فروشگاه ما خرید کنه.

  • مخاطب هدف: کسی که دنبال خرید یه گوشی هوشمند عالی و مقرون‌به‌صرفه است.
  • پرامپت: «برای مخاطبی که دنبال خرید گوشی هوشمنده، یه متن ترغیب‌کننده با یه فراخوان به عمل قوی بنویس تا از فروشگاه ما خرید کنه.»
  • متن CTA پیشنهادی ChatGPT:

«دیگه وقتشه گیجی رو بذاری کنار و گوشی رؤیاهات رو بغل کنی! ما تو فروشگاه [اسم فروشگاه]، بهترین گوشی‌ها رو با قیمت‌های باورنکردنی و گارانتی اصلی جمع کردیم. همین حالا روی لینک زیر کلیک کن، مدل‌ها رو مقایسه کن و با چند کلیک ساده، گوشی جدیدت رو دم در خونه تحویل بگیر! منتظر چی هستی؟»

[همین الان بهترین گوشی‌ها رو ببین!]

این متن هم حس فوریت ایجاد می‌کنه و هم خیال کاربر رو از بابت قیمت و گارانتی راحت می‌کنه.

prompt"Write persuasive copy for [target audience] with a strong call-to-action."

ایجاد بخش سؤالات متداول (FAQ) حرفه‌ای

داشتن یه بخش سؤالات متداول (FAQ) در انتهای مقاله‌ها خیلی مهمه. این کار هم به کاربر کمک می‌کنه سریع به جواب سؤالاتش برسه، هم برای سئو عالیه چون به گوگل نشون می‌ده که تو به فکر نیازهای کاربر بودی.

ChatGPT می‌تونه بر اساس موضوع مقاله‌ات، سؤالات احتمالی کاربرها رو حدس بزنه و جواب‌های کوتاه و مفیدی براشون بنویسه.

مثال:

برای همون مقاله راهنمای خرید گوشی، یه بخش FAQ می‌خوایم.

  • پرامپت: «برای یه پست وبلاگ در مورد راهنمای خرید گوشی هوشمند، ۵ تا سؤال متداول (FAQ) به همراه جواب‌های کوتاه و مفید بنویس.»
  • خروجی FAQ از ChatGPT:
  • ۱. آیفون بهتره یا اندروید؟
  • جواب: هر دو عالی هستن! آیفون به سادگی و امنیت معروفه، اندروید به تنوع و قابلیت شخصی‌سازی بالا. بستگی به سلیقه و نیاز شما داره.
  • ۲. موقع خرید گوشی دست دوم به چی توجه کنم؟
  • جواب: حتماً سلامت باتری، سالم بودن صفحه‌نمایش، کارکرد صحیح دکمه‌ها و پورت‌ها رو چک کن و از فروشنده مهلت تست بگیر.
  • ۳. حافظه داخلی چقدر باشه کافیه؟
  • جواب: اگه زیاد عکس و فیلم می‌گیری یا بازی نصب می‌کنی، حداقل ۱۲۸ گیگابایت رو در نظر بگیر. برای استفاده معمولی، ۶۴ گیگابایت هم می‌تونه کافی باشه.
  • ۴. گارانتی چقدر مهمه؟
  • جواب: خیلی مهمه! گارانتی معتبر یعنی خیالت از بابت مشکلات احتمالی سخت‌افزاری راحته. همیشه از فروشگاه‌های معتبر با گارانتی اصلی خرید کن.
  • ۵. آیا گوشی‌های میان‌رده برای بازی مناسبن؟
  • جواب: بله، خیلی از گوشی‌های میان‌رده جدید، پردازنده‌های قوی دارن و می‌تونن اکثر بازی‌های محبوب رو با کیفیت خوبی اجرا کنن.

این بخش به کامل شدن محتوای تو و گرفتن رتبه بهتر در گوگل کمک زیادی می‌کنه.

prompt"Write 5 frequently asked questions with short, helpful answers for [topic]."

نوشتن متا دیسکریپشن و تگ عنوان (Title Tag) برای سئو

تگ <title> و متا دیسکریپشن (Meta Description) همون متن‌هایی هستن که کاربر توی نتایج جستجوی گوگل می‌بینه. این دوتا باید اونقدر جذاب باشن که کاربر رو قانع کنن روی لینک سایت تو کلیک کنه، نه سایت رقیب!

ChatGPT می‌تونه با رعایت اصول سئو، بهترین عنوان و توضیحات متا رو برات بنویسه.

مثال:

  • موضوع مقاله: راهنمای کامل سفر ارزان به اروپا
  • کلمه کلیدی اصلی: سفر ارزان به اروپا
  • پرامپت برای متا دیسکریپشن: «برای مقاله‌ای با کلمه کلیدی “سفر ارزان به اروپا”، یه متا دیسکریپشن جذاب و کاربرپسند زیر ۱۶۰ کاراکتر بنویس که شامل کلمه کلیدی و یه فراخوان به عمل باشه.»
  • متا دیسکریپشن پیشنهادی ChatGPT:

«رویای سفر ارزان به اروپا رو به واقعیت تبدیل کن! ✈️ با راهنمای جامع ما، ترفندهای کاهش هزینه، بهترین زمان سفر و مقاصد اقتصادی رو یاد بگیر. کلیک کن و برنامه‌ریزی کن!»

  • پرامپت برای تگ عنوان: «برای همین مقاله، ۵ تا تگ <title> جذاب زیر ۶۰ کاراکتر بنویس.»
  • تگ‌های عنوان پیشنهادی ChatGPT:
  1. سفر ارزان به اروپا: راهنمای کامل 0 تا 100
  2. چگونه ارزان به اروپا سفر کنیم؟ | ترفندهای 2025
  3. سفر اقتصادی به اروپا | راهنمای جامع + مقاصد
  4. ارزانترین راه سفر به اروپا | راهنمای هوشمندانه
  5. اروپاگردی با کمترین هزینه: آموزش کامل سفر ارزان

حالا می‌تونی بهترین گزینه رو انتخاب کنی و CTR (نرخ کلیک) سایتت رو ببری بالا!

prompt"Write a user-friendly meta description under 160 characters for the keyword [keyword] with a call to action."
prompt"Write the HTML code for a compelling <title> tag under 60 characters for the keyword [keyword]."

نکته پایانی مهم: یادت باشه، ChatGPT یه دستیار فوق‌العاده‌ست، نه جایگزین تو! همیشه خروجی‌هاش رو بررسی کن، ویرایش کن و لحن و صدای برند خودت رو بهش اضافه کن. موفق باشی رفیق